Sydney, bondi beach

24 juni 2017 - Bondi Beach, Australië

Weekend in sydney, 24 en 25 juni
Op de zaterdag nog even de feesten in Katoomba meegepikt.
Er was een soort jaarmarkt, met heel veel,kraampjes, eten, drinken, muziek, allerlei dingetjes die verkocht werden en sommige mensen verkleed.
Niet als met carnaval, maar heel divers. Bushmannetjes, of juist helmaal roze, of als een soort haloweenmonster, ik kon niet echt een thema ontdekken.
Rond 12.30 zou er een parade door de stad trekken. Ik ging aan een verkeersregelaar vragen waar dat precies zou zijn en hij vroeg: kom je uit nederland?
Ik antwoorde verbaasd van ja en hij bleek jaren terug in nederland geboren te zijn, maar net na de oorlog, 8 manden oud naar australie geemigreerd. Hij sprak zelf nog redelijk nederlands, maar zijn kinderen en kleinkinderen al nauwelijks meer.
De optocht was ook heel divers. En groep bosmannen en vrouwen die heel mooi geschminckt waren, ze maakten salsa muziek, ook wat plaatselijke harmonieën. Sommigen strak in het pak en keurig in het gelid, anderen ' rommelden' maar wat aan. Ook waren er diverse protestgroepen voor milieubehoud, voor dierleven, tegen 24 uurs opening van het vliegveld enz. Een van de laatste groepen was een groep chinezen, die liepen met een papieren draak die ze lieten bewegen, mooi gezicht.
Na deze culturele uitspating begon de reis terug naar Sydney. Geen wereldreis, maar toch eeen heel gesjouw met al onze bagage, heuvel op, heuvel af, trein in, trein uit, metro in, metro uit, bus in, bus uit, daarna nog lopen en met koffers trekken, maar tegen 17.30 waren we dan toch in Sydney en wel aan de kust, mét uitzicht op de baai.
Pff, reisdagen vind ik vermoeiender dan 10 km lopen door de blue mountains.
Op zondag om 6.30 uur opgestaan om de zonsopkomst te zien, je bent tenslotte niet zo vaak op loopafstand van de oostkust van de wereld!
Er waren meer mensen op dat idee gekomen en er zijn ook heel veel joggers in sydney rond 7.00 uur.
Maar en plekje gevonden en foto's gemaakt van zonsopkomst boven sydney!
Zeker de moeite waard.
' smiddags samen met Pim nog een wandelpad gelopen van sydney naar Coogee. Ik dacht iets gevonden te hebben wat misschien wel exclusief was...
Maar ik denk dat alle sydneyers op zondagmiddag deze wandeling doen. Het was dan ook mooi weer, mooie wandeling, van alles te zien en de slagroom op de taart was, dat we bij teruglopen naar Sydney walvissen hebben gespot!!
Gewoon langs de kust. Stel je dan niet voor dat ze helemaal boven water uitkwamen, maar je kon de ruggen zien, het spuiten van het water, meerdere malen, en tot twee keer toe zag je de staart boven water en sierlijk er weer in glijden. Buitenkansje om dit zomaar te zien.
Ook de moeite waard waren de surfers en hun capriolen en gewoon de golven die tegen de rotsen kletteren. Altijd een mooi gezicht. Diverse kleine strandjes, ook leuk en heel bijzonder; we passeerden een kerkhof, heel groot, direct aan het water, uitzicht over de oceaan!
In de avond hebben we twee vrienden van Pim ontmoet, met wie hij het afgelopen jaar in huis woonde. We hebben gezellig samen gegeten en een van hen liet ons nog Sydney by night zien, leuk.
Deze kant van Sydney heeft heel weinig hoogbouw en flats, wel heel veel laagbouw. Het is een enorme stad, ook qua oppervlakte. Vele mooie uitzichtpunten. Hij liet ook zien waar hij ging staan als jongen als op oudejaarsavond  het vuurwerk vanaf de Harbourbridge wordt geschoten.
Het was er een heel eind vandaan, maar toch had je vrij uitzicht op de brug.
Het lijkt wel Amsterdam, Rotterdam en de Zeeuwse kust in een stad verenigd, moeilijk uit te leggen. Er zaten ook nog wel stukjes Wassenaar tussen, by the way

1. Nicolé:
    2 juli 2017
    Hoi Bea,
    Wat leuk om zo met jou mee te reizen. Ik heb wel wat last van positieve jaloezie (gun het jou maar was zelf ook graag gegaan). En wat leuk om dit met Pim samen te doen.
    Heel veel groetjes,
    Nicolé en de rest