Kakadu/mary river roadhouse

30 juni 2017 - Mary River, Australië

Vrijdag 30 juni
Another Kakadu story
Ik ga al bijna engels schrijven. Ik heb al de hele week geen wifi, maar ik kan gelukkig wel,off- line alvast schrijven. Dat is ook wel nodig, anders vergeet ik de helft.
Momenteel is het half tien , vrijdagavond en we overnachten in ' Mary river roadhouse' .
Het is een truckerscafe en restaurant ineen, maar ook een camping, een winkel, een benzinepomp en nog wat landbouwmachines.
We zitten op een veranda en buiten zijn krekels en sterren. Op de achtergrond nog wat stemmen van kindertjes die nog niet willen slapen. Het is hier heeel donker, je ziet geen hand voor ogen. Ongeveer eens per uur komt er een auto voorbij. ( terwijl het aan de highway ligt)
Het is geen toponderkomen, al klinkt het misschien zo, maar het zou zo een decor kunnen zijn van een roadmovie.
Onze slaapkamer lijkt het meest op een legerbarak met een stalen deur, met een nummer er op.( maar met veranda!) er zijn vijf van deze kamers, maar volgens mij zijn wij de enige bewoners hier. Op de camping zijn nog wel mensen. In de aankondiging stond dat er een zwembad zou zijn, maar na de rondleiding dacht ik dat het een grapje was!
 Toch niet, er was een zwembad en dat zag er nog goed uit ook!ik maakte er kennis met Dave en Julie, zij maakten ook een reis door Kakadu, eigenlijk door heel Australie met hun auto en caravan. Ze trokken er een a twee jaar voor uit en ze woonden 200 km onder Perth in West- australie. Hele aardige mensen, we hebben net in het restaurant samen gegeten en verder kennis gemaakt. Natuurlijk ook nog tips gekregen, o.a over Adelaide house, waar we kunnen zien waar de film;crocodile dundee, is opgenomen.
Om nog meer sfeer beeld te geven: achter de bar hangt een bordje met daarop de tekst: gents, no shirt, no shoes, no service. Women, no shirts, no bra, free drinks. Zo'n café. In het aquarium zit een kleine krokodil, genaamd Colin. Een jukebox en een pinda-automaat. De schnitzel die Pim bestelde, zou genoeg voor ons vijven zijn geweest!
Volgens mij is dit het meest Australische overnachtingsplaatsje wat we zijn tegengekomen! Leuk!
Overdag: de dag begon vroeg, echt om 5.30 uur al opgestaan, 6.01 in de auto, we gingen voor de zonsopkomst bij yellow river. We wilden eigenlijk de ochtendexcursie, maar die was volgeboekt. Om 9.00 uur was er nog wel plaats. Het was nog even rijden, maar iets voor 7.00 uur waren we daar.
Mooie zonsopkomst, veel vogels, weer een halve krokodil, maar of het de moeite waard was van het vroeg opstaan?
Pim vond van niet. Hij is nog even gaan slapen in de auto. We hebben ook maar in de auto ontbeten, in plaats van op een mooi plekje buiten, we werden lek gestoken door de muggen. Er zoemden ook steeds vliegen om onze hoofden.
Om 9.00 uur dan toch de boot in en het was echt de moeite waard. Heel veel krokodillen gezien, echt van heel dichtbij, de boot bracht ons er gewoon naar toe! Spectaculair, ze zien er bijna lief uit, maar dat is verraderlijk ze zijn echt levensgevaarlijk.
Naast de krokodillen ook veel vogels gezien, eenden,reigers, roofvogels, de mooi gekleurde bijeneter ( die muggen vangt ) en natuurlijk nog veel bloemen, vooral de witte waterlelie en de roze lotusbloem. Heel mooi.
Daarna op weg hier heen nog bij een educatiecentrum voor Aboriginals geweest. Weer meer geleerd over de cultuur. Interessant, maar ik begin me ook een beetje een indringer te voelen.
Zij werken hier , leven hier en zijn hier geboren, wij komen zomaar op bezoek en eigenlijk zitten ze daar niet echt op te wachten, zou ik me voor kunnen stellen.
De highway op weg hier heen is al heel mooi, maar behalve dat zagen we ook nog wat uitzichtpunten. Het is allemaal savanne, soms wat termietenheuvels er tussen , soms een riviertje of kreek, maar vooral veel boompjes, struikjes, gras, typisch.
We hebben onderweg nog twee zwarte honden gezien. Niet echt bijzonder, maar misschien wel als je bedenkt dat we 100 km geen huis tegenkwamen, allen maar bomen, stuiken een één weg, de highway. We denken dan ook dat het wilde honden waren. We hebben ook een kudde ezels gezien en vanochtend nog paarden, rond 7.00 uur bij de start van de boottocht.
Toch best bijzonder allemaal.

1. Marieke:
    3 juli 2017
    Bijzonder?
    Echt super gaaf en bijzonder dat jij dat meemaakt!