Kakadu 3

29 juni 2017 - Jabiru, Australië

Donderdag 29 juni.
Nog in jabiru.
Wekker 7.00 uur, iets na achten op weg naar Nourlangie, een ander stuk met rotsen en wederom uitleg over oude culturen. Dit stuk was nog veel ouder dan gisteren bij ubirr. Er zijn al lagen gevonden van dier resten en andere resten, meer dan 8000 jaar geleden, misschien zelfs tot 20.000 jaar geleden.
Vandaag nog meer uitleg over de oorspronkelijke bewoners en hoe ze leefden.
Ze hadden, of hebben geen jaartelling met maanden en vier seizoenen zoals wij gewend zijn, maar kennen zes seizoenen. Tekenen uit de natuur, bijvoorbeeld de bloei van een bepaalde plant, of juist het uitgebloeid zijn,,of de aanwezigheid van een bepaalde diersoort kondigt aan welk seizoen er komt en wat ze moeten eten. Is de gele bloem uitgebloeid, dan hebben de krokodil en schildpad hun eieren gelegd en kan er weer op gejaagd worden. Komt er een blauw, met rode sprinkhaan ( een grote) dan is dat de aankondiging van de grote onweren en het natte seizoen.
Dit deel van Kakadu is inmiddels onderdeel van Kakadu national parks en ook van unesco.
Belangrijk, omdat er uranium in de grond zit, er is meermalen veel geld geboden om er een uranium mijn te exploiteren. Door nu onderdeel te zijn van Kakdu én Unesco is de bescherming het hoogst mogelijk.
Deze excursie was in de ochtend en met veel schaduw, heerlijk temperatuurtje.
Daarna zelf op excursie naar een meertje in de buurt. Oppassen voor krokodillen!
We spraken mensen die er een gezien hadden en op die plek hebben we ook een krokodil gezien, of een stuk van een krokodil. Niet goed te zien, een bruin stuk, zou ook hout kunnen zijn, tussen de waterlelies. Maar na een tijdje kijken draaide dat ' hout' zich om, dus dat moet de krokodil zijn geweest.
Even later nog naar een mooi uitzichtpunt, o.a. Uitzicht op Nourlangie rock, maar ook over de hele omgeving. Boompjes en stuikjes, zover je kan kijken , onvoorstelbaar veel en lang.
Vandaag nog een mooie hoed gekocht, ik voel me al een echte ranger, visjes gebakken op de bbq, nog een diashow gekeken over de dieren in Kakadu en nu plannen aan het maken voor morgen.
Excursie naar yellow waters, een boottocht geboekt. We hopen krokodillen te zien. Misschien pikken we de zonsopkomst nog mee, maar dan moeten we wel heel vroeg opstaan!!
We zullen zien!

1. Marieke:
    3 juli 2017
    Wat een super gaaf verhaal
    En wat hebben jullie t druk
    ik zie je al staan met je hoedje bij de bbq;-)