Kakadu 2

28 juni 2017 - Jabiru, Australië

Woensdag 28 juni.
Vandaag in Jabiru, Kakadu national park.
We slapen in een bush bungalow.
Wat je je daar bij voor moet stellen?
Een tent op poten, 1,5 meter hoog opgetrokken met aluminium platen met luchtgaatjes erin.
Als je binnenkomt , lijkt het of het een tent is, want over de muren heen hangt een enorm tentdoek, ook doorgetrokken naar buiten, zodat je ook in de schaduw kunt zitten.
Heel mooi bedacht.
Binnenin een bed en een stapelbed, een klein aanrechtje, wat bordjes, bestek, een grote ventilator, prima! Buiten het sanitairhokje, maar prima douche. Ook en Bbq en aanrecht buiten en een pick nicktafel, doet tropisch aan, mooi.
Als dit al een bush bush ervaring was, wat moet het volgende dan zijn?
We zijn op pad gegaan naar Ubirr, een gebied met rotsen, maar ook een grote rivier met krokodillen, savannes en veel warmte!
Na een bezoekje aan het bezoekerscentrum, waar we een parkpas gekocht hebben en alvast wat info hebben opgedaan over ubirr en de oorspronkelijke inwoners, de aboriginals, gingen we op pad.
We reden weer over de highway, kwamen af en toe mensen tegen , maar niet zoveel.
Een dode kangeroe gezien, op het midden van de weg. Er zaten wel 10 roofvogels omheen om het op te eten, maar midden op een highway kun je toch niet zomaar stoppen, dus doorgereden. Geen foto of film, zag er wel spectaculair uit.
Daarna een stop om een wandelingetje te maken, je keek uit op de rivier, in de ochtend waren daar nog krokodillen gezien, wij hebben er ' s middags ook een half gezien. Er wordt veel gewaarschuwd om goed aan de kant te blijven. Die beesten zijn zo snel!
De wandelingetjes van vandaag vielen tegen qua lengte, veel stukken waren afgesloten. Onduidelijk waar dat mee te maken heeft. Het zou in ieder geval gevaar op kunnen leveren en een boete. Dan toch maar verstandig blijven.
Bijzonder aan deze streek is wel dat er een droog en nat seizoen is. Dat natte is niet zomaar een buitje, nee, het hele gebied, kilometers lang overstroomt  dan, elk jaar weer . Pas in april gaat dat weer wegtrekken en nu in juni heb je op veel plaatsen alweer stukken die op gaan drogen. Er zijn billabongs, soort vijvers, die niet opdrogen, daar gaan uiteindelijk de meeste dieren naar toe. Natuurlijk zijn er nog veel meer bijzondere dingen, maar deze valt op. Ongeveer een meter hoog, zie je ook nog takjes en modder in de bomen, dat is van toen een maand geleden, de boel nog onder water stond. Moeilijk voor te stellen.
Om 16.00 uur ging een excursie bij Ubirr beginnen, we hebben uitleg gehad over de tekeningen die aboriginals 4000 jaar geleden gemaakt hebben. En over kinship, een manier om te zorgen dat bloedlijnen sterk blijven. Daarvoor mogen broers en zussen, maar ook neven en nichten dan vanaf de pubertijd niet meer rechtstreeks met elkaar praten. Dat mag pas weer als ze grijs zijn.
Ondertussen moeten ze wel voor elkaar zorgen en op elkaar letten.
Bij ubirr een rots opgeklommen en daar naar de zonsondergang gekeken, heel mooi. Hier is blijkbaar ook een scene van crocodile dundee opgenomen, toch nog eens naar die film kijken.

1. Marieke:
    3 juli 2017